БизнесЦензор

10.02.20 11:25

Правоохоронці отримали доступ до банківських рахунків українців

Автор: Юрій Віннічук

З лютого низка державних органів отримала доступ до інформації про рахунки юридичних та фізичних осіб без рішення суду. При цьому банки не повідомлятимуть власника рахунків про те, що його грошима, або контрагентами цікавилися правоохоронні органи.

Правоохоронці отримали доступ до банківських рахунків українців 01
Ілюстрація: БЦ

Продали щось в інтернеті, чи купили "сірий" товар? Правоохоронці без проблем зможуть дізнатися, хто, коли і скільки грошей вам закинув на "Приват 24".

Для цього їм не потрібно рішення суду, достатньо буде вписати вас в одну зі справ про незаконне набуття активів. І ви про це не знатимете - банки не зобов'язані вас сповіщати.

Правоохоронці отримали доступ до банківських рахунків українців 02
Юрій Віннічук – заступник головного редактора. (Telegram канал автора).

Правоохоронним органам спростили доступ до інформації, яка містить банківську таємницю.

Мова про доступ до інформації про транзакції та рахунки юридичних, фізичних осіб-підприємців та звичайних фізичних осіб.

Таким чином, починаючи з лютого 2020 року, низка державних органів за письмовим запитом і без рішення суду зможе отримувати доступ до інформації про операції за рахунками, включаючи інформацію про контрагентів, навіть, якщо їх рахунки відкриті в інших банках.

При цьому фізична особа, ФОП, чи юридична особа не знатимуть про те, що певний правоохоронець отримав доступ до інформації про її рахунки, транзакції і партнерів, оскільки банки не зобов'язані повідомляти про це.

Раніше правоохоронці мали право запитувати лише інформацію про наявність у конкретної юридичної особи чи ФОПа банківського рахунку.

Однак з лютого 2020 року перелік державних органів, які отримали спрощений доступ до банківської таємниці збільшився. Окрім того, вони можуть запитати і інформацію про рахунки, транзакції та контрагентів фізичних осіб. Однак інформація про рахунки і транзакції фізичних осіб може бути надана лише на підставі справи про можливе набуття у власність активів, отриманих корупційним шляхом.

Спрощений доступ до банківської таємниці було надано законом "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо конфіскації незаконних активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, і покарання за набуття таких активів", який було прийнято Верховною радою 31 жовтня 2020 року.

Цим законом були внесені зміни до закону "Про банки та банківські діяльність", а саме в статтю 62, яка регламентує порядок розкриття банківської таємниці.

Однак, варто вказати, що кожен окремий державний орган отримав різний рівень доступу до банківської таємниці.

Які органи знатимуть про наші рахунки без рішення суду?

Інформація, що містить банківську таємницю, за письмовим запитом надаватиметься: Прокуратурі, Службі безпеки України, Державному бюро розслідувань, Нацполіції, НАБУ, Антимонопольному комітету України.

В даному випадку мова йде лише про операції за рахунками конкретної юрособи чи фізичної особи-підприємця і за конкретний проміжок часу.

Водночас інформацію про банківські операції за рахунками конкретної фізичної особи, ФОПа чи компанії, і в конкретний проміжок часу, зможе отримувати: Прокуратура, Державне бюро розслідувань, Національне антикорупційне бюро у справах, які стосуються виявлення необґрунтовано набутих активів.

Водночас НАБУ отримало найширший доступ. Зокрема, детективи бюро мають право отримати без рішення суду доступ до рахунків, вкладів, правочинів, операцій за рахунками або без відкриття рахунків конкретної юридичної особи, ФОПа або фізичної особи за конкретний проміжок часу із зазначенням контрагентів.

Хто ще має доступ до інформації, яка містить банківську таємницю?

Податкова зможе отримати інформацію про наявність у платника податків банківських рахунків без рішення суду.

Окрім того, податківці зможуть отримати доступ до банківської таємниці у випадках, коли така інформація потрібна за запитом США (угода між Україною та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США "Про податкові вимоги до іноземних рахунків" (FATCA) та інших держав з якими підписано міжнародні договори про обмін інформацією для податкових цілей.

Простіше кажучи, якщо українська компанія, або громадянин, будуть запідозрені у міжнародних схемах з відмивання грошей, то за запитом США або іншої країни, податкова отримає доступ до рахунків підозрюваного.

Державна служба фінансового моніторингу може отримати доступ до інформації про підозрілі транзакції, які стали об'єктами аналізу спеціалістів служби.

Державна виконавча служба або приватні виконавці мають право перевірити інформацію про рахунки, транзакції та наявність договору оренди сейфу у боржника.

Інші банки отримуватиму інформацію про рахунки платника податків у випадках передбачених законом "Про запобігання та протидію легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом".

Агентство з розшуку та менеджменту активів (АРМА) під час розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, може отримати інформацію про наявність і стан рахунків, а також операції за ними конкретної юридичною або фізичної особи.

Перевіряти стан рахунків можуть і органи соціального забезпечення з метою верифікації та моніторингу отримувачів державної грошової допомого (пільги, субсидії).

Як держорган має оформляти запит на отримання доступ до банківської таємниці?

Державні органи, які отримали спрощений доступ до інформації з банківською таємницею можуть запитувати інформацію про наші рахунки лише на законних аргументованих підставах та в межах своєї компетенції.

Тобто Нацполіція наприклад не має права на доступ до інформації про транзакції за рахунками фізичної особи без рішення суду. Таке право є в прокуратури, ДБР та НАБУ.

Існують також і чіткі вимоги до оформлення такого запиту. Зокрема, він має бути викладений на бланку держоргану, з підписом керівника (чи його заступника), скріпленого гербовою печаткою, або завірений електронним підписом керівника (чи його заступника).

Також такий запит має містити законні підстави для отримання інформації і посилання на норми закону, відповідно до яких держорган хоче отримати відповідну інформацію.

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику