БизнесЦензор

18.10.19 13:23

"Модель під ключ": франчайзинг бізнес-формату

Ранні підприємства франчайзингу, багато з яких досі існує, називалися франчайзингом "торгової марки". За правилами цієї системи, франчайзер надає маленьким компаніям право продавати його відомі в усьому світі товари на місцевому ринку. Але франчайзинг бізнес-формату йде на крок попереду від франчайзингу "торгової марки".

Франчайзинг бізнес-формату не просто позичає своє ім’я маленькому підприємству, а й надає повноцінну систему ведення бізнесу. Саме в цьому полягає справжня значущість революції під ключ та її феноменального успіху.

Революція під ключ та франчайзинг бізнес-формату зародилися з віри, яка суперечить переконанням більшості власників бізнесу в цій країні. Багато власників вважає, що успіх бізнесу залежить від успіху товару, який він продає.

Для франчайзера цінність франчайзингу полягає в цінності назви бренду, права на який він надає: Cadillac, Mercedes, Coca-Cola.

Колись така думка була правдивою. Але не зараз. У світі, де кількість назв брендів збільшується не щоднини, а щогодини, стає надзвичайно складно й дорого посісти безпечну позицію з іменем бренду та втримати її.

Зрештою, франчайзинг "торгової марки" занепадав у той час, як франчайзинг загалом набував популярності у небаченому раніше темпі. А все завдяки франчайзингу бізнес-формату. Адже він будується на вірі, що справжній продукт бізнесу — це не те, що він продає, а як він це продає.

Справжній продукт бізнесу — це сам бізнес.

Працюючи з McDonald’s, Рей Крок зрозумів, що його продуктом були не гамбургери, а сам McDonald’s. І щодо цього існували вагомі причини.

Продавати бізнес, а не продукт

Рей Крок був надзвичайним підприємцем. Як і в більшості підприємців, на його шляху стояла одна значна перешкода: у нього була величезна мрія і дуже мало грошей.

І тут виник франчайзинг, який став засобом, що допоміг Рею Кроку втілити свою мрію в життя.

На цьому етапі Рей Крок почав розглядати свій бізнес як продукт і зрозумів, що його перший, останній та найважливіший клієнт — це франчайзі. Франчайзі не цікавили гамбургери, картопля фрі або молочні коктейлі; його цікавив бізнес.

Керуючись бажанням придбати бізнес, франчайзі хотів знати лише одне: "Чи працює цей бізнес?". Саме тому Рея Крока найбільше хвилювало, як досягти, щоб його бізнес був більш дієвим за інші.

Якби Крок реалізував свою мрію через McDonald’s, франчайзі захотів би придбати такий бізнес. Для цього Рею Кроку потрібно було зробити так, щоб McDonald’s працював краще, ніж будь-який інший бізнес-продукт.

Від самого початку Рею Кроку доводилося конкурувати не лише з іншими виробниками гамбургерів, а й з усіма іншими бізнес-ідеями! Але в Рея Крока була ще одна причина зробити бізнес-модель McDonald’s дієвою.

Зваживши на показник невдач більшості підприємств малого бізнесу, він зрозумів важливу річ: щоб McDonald’s став успішною компанією, бізнес має працювати, адже якщо дозволити франчайзі діяти самостійно, він не досягне успіху. Зрозумівши це, Рей Крок перетворив проблему на можливість.

Змушений створювати успішний бізнес, який мав би попит покупців, він створив бізнес, який залишався успішним незалежно від того, хто його купував. Озброївшись новими знаннями, Крок визначив завдання створити зрозумілий кожному успішний бізнес.

Бізнес, який залежить від системи, а не від людей. Бізнес, який працював би без нього. На відміну від більшості власників малого бізнесу, Рей Крок почав працювати над своїм бізнесом, а не в ньому.

Він почав розглядати свій бізнес із позицій інженера, що працює над прототипом продукту, який буде випущено в серійне виробництво. Він почав переналагоджувати систему роботи McDonald’s ще до того, як інші власники малого бізнесу дізналися, що це взагалі можливо.

Він почав мислити про McDonald’s, як колись Генрі Форд про Model T.

Якими мають бути компоненти прототипу, щоб їх дешево скласти та зробити взаємозамінними.

Якими мають бути компоненти системи бізнесу, щоб їх вдавалося багато разів копіювати і щоб кожен бізнес працював так само, як Model T, надійно, як і тисячі підприємств до нього.

Рей Крок застосував метод мислення згідно з Індустріальною революцією на прикладі розвитку бізнесу. Раніше ніхто не застосував його у процесі створення бізнесу підприємства.

Продавати можна лише дієвий бізнес-продукт. Щоб упевнитися, що він працюватиме під керівництвом будь-якого франчайзі будь-де у світі, його компоненти мають бути абсолютно передбачувані, та їх потрібно протестувати у прототипі, перш ніж запускати серійне виробництво.

Ось у чому полягає таємниця приголомшливого успіху франчайзингу бізнес-формату, стартової платформи для революції під ключ. Таємниця у прототипі франчайзингу.

Саме на основі прототипу франчайзингу кожен успішний франчайзер будує своє майбутнє. Саме завдяки прототипу франчайзингу кожен винятковий франчайзер закладає основу своїх статків.

Саме завдяки прототипу франчайзингу ви можете знайти модель, яка допоможе зробити ваш бізнес дієвим.

Прототип франчайзингу

Успіх франчайзингу бізнес-формату, беззаперечно, найважливіша новина для бізнесу.

Протягом одного року франчайзинг бізнес-формату був успішним у 95 відсотках випадків порівняно з понад 50 відсотками випадків провалів незалежних підприємств.

У той час як 80 відсотків усіх бізнесів занепадають протягом перших п’яти років, 75 відсотків підприємств франчайзингу бізнес-формату досягають успіху.

Причина успіху полягає у прототипі франчайзингу. Для франчайзера прототип — дієва модель мрії; мрія в мініатюрі.

Прототип стає інкубатором та яслами для всіх креативних думок, зупинкою, на якій креативність поєднується із прагматизмом для створення дієвих інновацій.

Прототип франчайзингу також стає майданчиком для тестування всіх творчих ідей, щоб перевірити їх практичність, перш ніж залучати їх до бізнесу.

Без прототипу франчайзинг був би просто нездійсненною мрією, такою самою хаотичною та неорганізованою, як і будь-який інший бізнес.

Прототип виконує роль своєрідного буфера між гіпотезою та дією. Це перевіряння ідей у реальному світі, а не в середовищі конкурентних ідей. Єдиним критерієм цінності стає відповідь на вічне запитання: "Чи працює це?".

Підготувавши прототип, франчайзер звертається до франчайзі та каже: "Дозвольте продемонструвати вам, як це працює". І система справді працює. Система керує бізнесом. Люди керують системою.

У прототипі франчайзингу система стає вирішенням проблем, які заважали всім підприємствам та організаціям від прадавніх часів.

Система поєднує в собі всі необхідні для роботи бізнесу елементи. Вона перетворює бізнес на машину, або ж, якщо точніше, на живий організм, який діє комплексно для досягнення поставленої мети. А оскільки вона з’явилася завдяки прототипу, то працює ідеально.

У McDonald’s Рея Крока всі деталі системи бізнесу спочатку тестували у прототипі, а потім контролювали на такому рівні, як ніколи раніше, — на підприємствах, що залежали від людей.

Картоплю фрі зберігали в корзині для підігріву не довше семи хвилин, щоб не розм’якала. М’яка картопля фрі — це не картопля фрі у McDonald’s.

Гамбургери тримали на гарячих деках не довше десяти хвилин, щоб вони залишалися соковитими. Заморожені шматочки м’яса, абсолютно ідентичні за розміром та вагою, перевертали на сковорідці через однаковий час.

Солені огірки викладали вручну так, щоб вони не вислизали із гамбургерів та не падали клієнтові на коліна. Їжу подавали клієнтові за шістдесят секунд або й менше. Гаслами бізнесу були дисципліна, стандарт і порядок. Ідеальна чистота в кожному закутку.

Рей Крок не хотів, щоб клієнти ототожнювали недорогий продукт із неякісним та дешевим. Жоден бізнес не надавав так багато уваги дрібницям, системі, яка гарантувала, що очікування клієнта будуть виправдані щоразу.

На відміну від франчайзингу торгової марки, система Рея Крока не залишала франчайзі значної свободи дій. Перш ніж дістати право керувати підприємством франчайзингу він проходив складну програму навчання.

У McDonald’s вони називали її Університетом гамбургерології, або Гамбургер У. Тут франчайзі вчилися не готувати гамбургери, а керувати системою, яка готує гамбургери; системою, яка допомагає McDonald’s задовольняти потреби клієнтів. Ця система стала основою надзвичайного успіху McDonald’s.

Не дивно, що McDonald’s називає себе "найбільш успішним малим бізнесом у світі". Адже саме таким він і є. Кожна окрема незвична деталь, яку Рей Крок створив сорок років тому, нині ще більш незвична.

Гамбургер У, розташування солених огірків або чітка процедура підігрівання булочок перед подачею — усе це сьогодні, після смерті Рея Крока, відоме франчайзі, адже це деталі системи, яка лежить в основі McDonald’s.

Процедура отримання франчайзингу не змінилася. Після того як франчайзі засвоює принципи керування системою, він отримує ключ до власного бізнесу.

Звідси і походить назва: модель під ключ.

Франчайзі дістає право на використання системи, навчається керувати нею, а потім отримує ключ до неї. Решту робить бізнес.

Франчайзі такий розвиток подій дуже подобається. Адже якщо франчайзер створив хорошу бізнес-модель, то продумав вирішення всіх проблем. Усе, що залишається франчайзі, це навчитися управляти системою.

У цьому полягає прототип франчайзингу. Це модель, яка дає змогу зрозуміти й удосконалити систему. Дізнатися, чи працює вона, випробувавши її.

Система — це не те, що ви приносите в бізнес. Це те, що ви отримуєте в процесі створення бізнесу.

Прототип франчайзингу — це відповідь на одвічне запитання: "Як задовольнити потреби клієнта, зберігши контроль над бізнесом, який їх задовольняє?".

Для підприємця прототип франчайзингу — це посередник між його мрією та реальним світом. Для менеджера прототип франчайзингу забезпечує порядок, передбачуваність, систему, які дуже важливі у його житті. Для спеціаліста прототип — це місце, де він вільний робити те, що любить, а саме технічні завдання.

Для власника малого бізнесу прототип франчайзингу — це засіб, який дає йому змогу збалансовано живити всіх трьох особистостей, створюючи дієвий бізнес.

Отже, все у ваших руках: прототип франчайзингу — це модель, яку ви шукали.

Прототип франчайзингу — це модель дієвого бізнесу. Збалансована модель, яка одночасно задовольняє підприємця, менеджера та спеціаліста. Ця модель і справді дієва. Її використовували у McDonald’s, у Federal Express, у Disney World та у Mrs. Field’s Cookies.

Її використовували у Subway Sandwiches, і Domino’s Pizza, і Kentucky Fried Chicken, і Pizza Hut. Її використовували у Taco Bell, і UPS, і Universal Studios.

Вона весь цей час чекала, щоб ви знайшли її. Вона існувала у формі особливої системи управління в основі кожного відомого виняткового бізнесу — франчайзингу чи ні. Врешті-решт, саме в цьому полягає франчайзинг бізнес-формату.

Це особливий спосіб ведення справ, який успішно та особливо виділяє винятковий бізнес серед конкурентів. Із цієї позиції кожен успішний бізнес є франчайзингом.

Питання такі: "Як вам побудувати свій бізнес? Як вам змусити цю потужну, але вільну ідею працювати на вас? Як вам створити свій прототип франчайзингу?

Як вам, на прикладі Рея Крока, створити передбачуваний, легкий у керуванні та прибутковий бізнес, який працював би щодня? Як вам побудувати бізнес, який працюватиме без вас?

Як вам знайти більше вільного часу від бізнесу, щоб жити більш насичено?".

Розумієте? Тепер розумієте, чому це так важливо? Бо доки ви цього не зробите, бізнес контролюватиме ваше життя! Але коли ідея працюватиме на вас, ви звільнитесь.

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику