БизнесЦензор

25.06.19 08:34

Як можна швидко подолати монополію майданчиків-прокладок

Чому потрібно ліквідувати "схему на чотирьох" в оцінці майна, яку запровадила Верховна рада і Фонд державного майна?

На засіданні Антимонопольного комітету (АМКУ) 20 червня 2019 року було прийнято рішення про накладення максимально можливого за нормами чинного законодавства штрафу на чотирьох операторів електронних майданчиків у сфері оцінки.

Їм призначили штрафи на суму 14 млн грн за антиконкурентні узгоджені дії.

Перед тим як перейти до діагнозу і рецепту спочатку нагадаю про анамнез хвороби, яка два роки тому вразила ринок нерухомості України.

Мова йде про новостворений в бюджетну ніч 2017/2018 років ринок послуг електронних майданчиків, які по суті є посередниками при передачі інформації з/до Єдиної бази оцінки від/до оцінювачів/СОД/нотаріусів.

Після внесення змін до Податкового кодексу, у випадку здійснення правочинів щодо відчуження нерухомості, які потребують проведення оцінки об’єкту нерухомості для цілей оподаткування, така оцінка повинна бути зареєстрована в Єдиній базі звітів про оцінку.

Єдина база, за логікою законотворців, повинна була виконувати важливу, але сумнівну з точки зору доцільності, функцію – перевірку інформації щодо оцінки об’єкта та відмову в реєстрації звіту про оцінку, у випадку її заниження.

Зазначене, на їх думку, повинно було б забезпечити надходження податків від операцій з нерухомості до державного бюджету та подолати схему ухилення від сплати податків через заниження вартості об’єкта нерухомості.

Сумнівна доцільність полягає в тому, що в Україні оподаткування нерухомості досі відбувається під час її відчуження у певному відсотковому відношенні від вартості об’єкта.

При цьому не приймається до уваги той факт, що власник нерухомості міг придбати її дорожче, а продати дешевше, що виключає віднесення отриманих коштів від операції з продажу до доходів, адже фактично власник поніс збитки.

Сприйняття такої системи оподаткування, як несправедливої, а також високий рівень недовіри до процесу освоєння бюджетних коштів, спричинили появу попиту на "занижені оцінки" як схему ухилення від сплати податків від операцій з нерухомістю.

Попит породжує пропозицію, так на ринку з’явились так звані "чорні оцінювачі".

І ось на боротьбу з такими заниженнями і ухиленнями, відповідно до задекларованої автором поправок до Податкового кодексу мети, і були спрямовані зазначені зміни щодо введення Єдиної бази оцінки.

Однак, крім цього новоприйняті норми також передбачали, що оцінювачам та нотаріусам не надається прямий доступ до цієї бази, а тільки через авторизовані електронні майданчики.

Зрозумілого обґрунтування необхідності існування майданчиків-прокладок між приватним бізнесом та державною базою досі так і не пролунало, якщо не рахувати вигуки "це як в Прозоро".

На виконання нових норм Фонд державного майна (ФДМУ) оперативно провів закупівлю щодо розробки програмного забезпечення бази, перемогу в якій отримало ТОВ "НВП "Медирент".

Розумна база була розроблена за лічені місяці за бюджетні кошти. А ще до початку розробки цей же ТОВ "НВП "Медирент" вже встиг розробити програмне забезпечення "електронний майданчик" для забезпечення доступу до бази та почати передавати його в користування зазначеним на початку тексту чотирьом компаніям.

ФДМУ, формуючи технічне завдання на розробку бази, одразу передбачив, що такий доступ оцінювачам та нотаріусам будуть надавати електронні майданчики на підставі цивільно-правових договорів, фактично на платній основі.

Звіт про оцінку без реєстрації його в базі є недійсним, а нотаріус, у випадку необхідності проведення оцінки для цілей оподаткування, не може посвідчити правочин з відчуження нерухомості у випадку не отримання з бази підтвердження реєстрації звіту про оцінку.

Наприкінці липня 2018 року підзаконні акти Фонду були прийняті та почалась реєстрація перших майданчиків – нових учасників новоствореного ринку.

І саме ці чотири компанії, які були фігурантами нашого розслідування, і виявились тими єдиними найуспішнішими та найдалекогляднішими бізнесменами, які в перші пару місяців встигли пройти непрості процедури авторизації в Держспецзв’язку та Фонді, та отримати право працювати на новому ринку та заробляти на послузі пересилання документів від якої споживач не може відмовитись.

Ми (АМКУ – БЦ) розпочали перевірку одразу ж – в липні 2018 року. Десятки заяв, скарг, звернень, депутатських запитів, журналістських розслідувань та матеріалів.

Ціни чотирьох компаній виявились ідентичними, тобто споживачі не мали вибору контрагента за вартістю.

Всі чотири компанії синхронно піднімали ціни кілька разів протягом 2018 року. Крім цін, чотири компанії використовували одне і те саме програмне забезпечення, отримане від ТОВ "НВП "Медирент", мали спільних працівників, однаковим чином оформлені документи, однакові ІР адреси та ще багато інших схожостей, які виключають конкуренцію між цими компаніями.

Чим ближче ми підходили до покарання майданчиків, тим дорожче ставали їх ціни. Вже восени останні на чотирьох отримували 1 млн грн на день з цієї діяльності.

Чверть доходів вони виводили з рахунків як дивіденди або поворотну фінансову допомогу керівництву компаній. В підсумку в другу "бюджетну ніч" 2018/2019 року було прийнято ще кілька поправок до Податкового кодексу, які цементували "ринок на чотирьох".

Згідно новел, новому майданчику для виходу на ринок тепер потрібно отримати письмову згоду від вже присутніх на ньому чотирьох конкурентів у вигляді погодженого протоколу обміну інформацією.

До червня 2019 року ми проводили розслідування. Ми могли б зробити це суттєво швидше, якби не перешкоди в розслідуванні, що постійно здійснювались з боку зазначених чотирьох відповідачів.

Вони не відповідали на жодні вимоги комітету, не надавали інформацію та документи. Намагання провести виїзні перевірки завершились не успішно – жодного з чотирьох майданчиків ми не знайшли за адресою, наявною у Фонду державного майна, а ТОВ "НВП "Медирент" просто не допустив наших співробітників на перевірку.

Паралельно, відповідачі оскаржували наші дії та рішення в суді, направляли адвокатські запити для отримання документів та інформації зі справи. Попри все це, ми завершили розслідування та наклали максимально можливий штраф за антиконкурентні узгоджені дії між відповідачами.

Ще кілька мільйонів штрафних санкцій було накладено на зазначені компанії за ненадання інформації на вимоги Комітету та недопуск на перевірку.

Також ми надали пропозиції Кабінету Міністрів (КМУ) щодо внесення змін до Податкового кодексу та прийняття підзаконної нормативної бази, яка б унеможливила стягнення таких "непрямих податків з наших громадян в "приватні кишені".

Надали рекомендації ФДМУ та Держспецзв’язку щодо застосування до протоколу взаємодії принципу мовчазної згоди, якщо конкуренти не підписують його майбутньому потенційному учаснику, або відключення від бази майданчиків, які не підписують такий протокол.

Відкрили справу проти Фонду держмайна за сприяння у вчиненні майданчиками порушення. Провели низку робочих зустрічей, брифінгів, нарад…

Однак, як бачите, ситуація не змінилась. Хіба що тепер про цю схему знає ще більше людей, майданчики офіційно визнані порушниками, а розмір плати виріс за цей час більш ніж в п’ять разів.

Що ми плануємо робити далі?

  1. Продовжуємо розслідування справи проти Фонду, та якщо ми доведемо факт вчинення порушення – на відповідача можуть чекати не тільки санкції АМКУ, а й можливо кримінальне переслідування.
  2. Розглядаємо питання щодо відкриття нової справи проти майданчиків також за анти конкурентні узгоджені дії, але вже щодо розподілу ринку. Ми підозрюємо, що майданчики розподілили між собою ринок за вартістю нерухомості.
  3. Аналізуємо інформацію щодо наявності практики чотирьох майданчиків щодо відключення оцінювачів/нотаріусів від бази за критику їх роботи. За умови підтвердження – висока ймовірність відкриття ще однієї справи.
  4. Контролюємо виконання рекомендацій Фондом та Держспецзв’язку щодо протоколу обміну. І хоча, судячи по їх відповідям, виконувати їх вони не поспішають, ми не полишаємо це та будемо використовувати всі доступні нам законні інструменти, щоб мінімізувати шкідливий вплив для конкуренції від такого протоколу.
  5. Уважно слідкуємо за процесами авторизації нових майданчиків та у випадку появи інформації про створення перешкод останнім у виході на ринок – будемо реагувати жорстко, але правомірно та справедливо.
  6. Слідкуємо уважно за законотворчим процесом, щоб не пропустити можливе прийняття нових шкідливих поправок, та сприяти просуванню проектів, які знищують цю схему.

Як можна швидко подолати схему?

  1. Правоохоронні органи та суд мають притягти до відповідальності авторів – посадити за грати.
  2. Або парламент скасовує ганебні поправки до Податкового кодексу чи приймає нові.
  3. Або на ринок виходить новий учасник, який не пов'язаний з іншими чотирма майданчиками, ставить справедливу ціну за таку послугу (в десять разів меншу за сьогоднішню) і схема стає не рентабельною.

Інакше коло "вигодонабувачів" буде все більше розширюватись після кожного нового викриття, що в поєднанні з санкціями буде спокушати майданчики все більше і більше піднімати ціни, доки громадяни України не скажуть "досить!".

Однак, коли це буде – при 2 чи 10 млн грн на день – не знаю. Залежить від того, де проходить межа, за якою ми не схочемо більше терпіти.

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику