БизнесЦензор

09.10.18 08:49

Чому українці платять за ліки більше, ніж громадяни ЄС

"Який життєвий прогноз, лікарю?" – "До 6-8 місяців без повторного курсу терапії. Шукайте гроші…"

Мабуть, кожному доводилось чути історії про те, як пацієнти чи їхні родичі привозять препарати з-за кордону. Не тому, що в Україні їх не дістати, а тому що обходиться дешевше, навіть з урахуванням транспорту в обидві сторони.

Особливо це стосується тяжких захворювань, які потребують дороговартісного лікування. Наприклад, онкології. Як же так сталось, що у країні з не надто високим ВВП на душу населення ліки коштують більше, ніж у європейських країнах?

Відповідь – недосконале законодавство у сфері інтелектуальної власності, яке дозволяє фармацевтичним компаніям після закінчення дії авторського права на винахід препарату отримувати нові патенти на нього і роками утримувати на ринку України монополію.

Лише на перший погляд патентне право є чимось другорядним і надто далеким від інтересів звичайних громадян. Проте, це тільки допоки не потрапляєш у 84% пацієнтів, на яких у держави не вистачає коштів для лікування.

Надія на життя для жінок із раком молочної залози – трастузумаб в Україні коштує 519 доларів, що дозволяє охопити лікуванням за державний кошт лише 16% пацієнтів, а 84% пацієнтів приречені, якщо не знайдуть кошти самотужки.

І так буде до 2031 року, допоки не припиниться дія патенту на ці ліки в Україні. У той же час, за європейських цін на цей препарат, держава могла би забезпечити лікуванням майже втричі більше пацієнток.

Щороку Україна втрачає можливість пролікувати всіх, хто потребує ліків від ВІЛ-СНІДу. Всіх! Тому що в Україні діє до 2031 року патент на Лопінавір/Ритонавір. І у нас препарат коштує 770 доларів, в той час, як генерична версія у сусідніх країнах коштує 231 долар.

Існування вічнозелених патентів на цей препарат призводить до щорічної переплати сотен мільйонів гривень. У 2016 році лише на цьому одному препараті було переплачено близько 220 млн грн. через існування незаслуженої монополії на нього.

Якби ці кошти можна було направити на дозакупівлю додаткових ліків проти ВІЛ, то можна було поставити на лікування більше 100 тис. пацієнтів.

Україна посідає одне з перших місць у світі за часткою виданих патентів у сфері медицини та фармації. Це мало б свідчити про інноваційну вітчизняну медицину та інноваційні ліки на ринку України.

Проте, як бачимо, чи не до середини століття в Україні діятимуть патенти на ліки, які вже давно вичерпали себе в інших країнах і вже понад десятиліття не вважаються інноваційними.

Вивчивши досвід країн із високоякісною системою охорони інтелектуальної власності, нами було розроблено Законопроект № 9088 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня охорони і захисту прав інтелектуальної (промислової) власності та удосконалення державного управління сферою інтелектуальної власності".

Цей реформаторський крок, націлений на створення ефективної національної патентної системи, яка має вплив на найвідчутнішу для суспільства сферу медицини і фармації.

Положення законопроекту відповідають положенням міжнародних угод. Патентна реформа розставляє нові для України акценти, вперше сміливо повертаючись обличчям до власних громадян.

Це пріоритети Держави, незалежної від лобіювання чужих бізнес-інтересів. Держави, яка дбає про належний інвестиційний клімат та національного виробника.

Держави, яка не робить власних громадян заручниками маніпуляцій із тлумаченням правових норм на догоду замовникові, який не бажає втрачати своїх надприбутків, зароблених на житті та здоров'ї громадян України.

В умовах війни та економічного виснаження Україна має повне право використати всі наявні правові інструменти захисту права на життя і здоров'я власних громадян.

Прийняття Законопроекту 9088 розширить доступ до лікарських засобів. Оскільки більше не можна буде отримати патент на зміни в препараті, які не мають терапевтичного ефекту.

Тобто розчинність таблетки у воді чи нова форма пігулки більше не будуть підставою для монополії на ринку, як це було раніше. Ми забезпечимо громадян ефективними, безпечними та значно дешевшими ліками, без переплати удвічі-тричі.

Важливим положенням законопроекту є примусове ліцензування – тобто у випадку епідемії або іншої крайньої необхідності для порятунку здоров’я громадян, держава без дозволу патентовласника зможе використовувати препарат.

Це положення і раніше було в законодавстві, але через погано прописані правові механізми для його реалізації, досі Уряд жодного разу ним не скористався.

Робота нашої команди спирається на експертну допомогу Програми розвитку ООН в Україні, рекомендації ВООЗ та дослідження Світового Банку, які дають всі підстави стверджувати, що інноваційність вітчизняного фармацевтичного ринку залежить не від можливості патентувати "нове із старого".

А від створення таких умов патентування, які б спонукали фармвиробників заходити на український ринок якнайшвидше із "блокбастерами" сучасної фармакології.

Але найголовніше, що цей законопроект написаний, аби захистити права пацієнтів. Він народжений з потреб найнезахищеніших пацієнтів, котрі потребують дороговартісного лікування, яким в нинішніх умовах пацієнтів не може забезпечити ані держава, ані вони самі.

Голосуючи за законопроект 9088, пам'ятаймо, що за нами пильно слідкують очі мільйонів виборців, для яких цей проект є надією на життя.

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику