БизнесЦензор

29.01.18 08:20

Зміни в реєстрації автомобiлів. Спрощення або навпаки — додаткова складність в реєстрації авто

Незважаючи на економічну кризу та надвисокі ціни на пальне в Україні зберігається стійкий високий попит на легкові автомобілі, як нові, так і вживані.

 

Фото: mashyna.com.ua

Якщо раніше люди купували автомобіль один на все життя, то в наш час непоодинокими є випадки, коли громадяни міняють автомобілі досить часто: один раз на 1-3 роки.

Таким чином, купівля-продаж автомобіля для багатьох громадян стає такою собі буденною справою, на яку вони звісно не мають бажання витрачати багато часу.

Наразі питання обліку та реєстрації/перереєстрації транспортних засобів належать до компетенції територіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ (далі – "сервісні центри МВС").

Вони діють на підставі "Порядку державної реєстрації/перереєстрації, зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів", затвердженого Постановою Кабінету міністрів України № 1388 від 07.09.1998 року (надалі – "Порядок № 1388").

Слід звернути увагу, що система сервісних центрів МВС є досить новою та була запроваджена наприкінці 2015 року: сервісні центри МВС прийшли на заміну підрозділам Державтоінспекції (МРЕВ), які на той момент "по горло загрузли" в корупції.

Основним нововведенням на той час було запровадження системи прозорих фронт-офісів та системи електронної черги, за допомогою яких зменшено середній час надання послуг, покращено їхню якість та значно зменшено вірогідність корупційних зловживань.

Для переоформлення автомобіля в сервісному центрі МВС покупцеві та продавцеві достатньо прибути до сервісного центру, записатись в електронну чергу та чекати виклику на відповідному електронному табло.

Після оголошення вашої черги треба підійти до визначеного у інформаційному повідомленні співробітника сервісного центру МВС та надати йому пакет документів на автомобіль та посвідчення особи продавця та покупця.

Співробітник сервісного центру досліджує документи, перевіряє бази даних на наявність будь-яких арештів чи заборон відчуження автомобіля та готує бланковий договір купівлі-продажу.

Продавець та покупець в цей час мають можливість надати автомобіль для огляду експерту та отримують відповідний експертний висновок, після чого повертаються до співробітника сервісного центру для підписання договору купівлі-продажу та отримання покупцем нового техпаспорту та номерних знаків.

Середній час на оформлення переходу права власності на автомобіль в сервісному центрі МВС займає 1,5-3 години, що є доволі-таки небагато в порівнянні із часом, який необхідно було витратити на аналогічні дії у підрозділах Державтоінспекції (МРЕВ).

Із прийняттям у 2012 році Закону України "Про адміністративні послуги" (надалі – "Закон") було запроваджено поняття "центру надання адміністративних послуг" - це постійно діючий робочий орган або структурний підрозділ місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування, в якому надаються адміністративні послуги через адміністратора шляхом його взаємодії з суб’єктами надання адміністративних послуг (ч. 1 ст. 12 Закону).

Перелік адміністративних послуг, які надаються через центр надання адміністративних послуг, визначається органом, який прийняв рішення про утворення такого центру.

На основі узгоджених рішень із суб’єктами надання адміністративних послуг через центр надання адміністративних послуг також можуть надаватися інші адміпослуги (ч. 6-7 ст. 12 Закону).

Таким чином, центри надання адміністративних послуг по суті є такими собі "акумуляторами" адміністративних послуг та працюють за принципом "єдиного вікна": в них можуть надаватися абсолютно різні за видами та змістом адмінпослуги.

Позитивною рисою в цьому є те, що у громадянина для отримання адміністративних послуг відсутня необхідність відвідувати різні державні органи-суб’єкти, а можна отримати відповідні послуги в одному місці.

Слід звернути увагу на те, що діюча дотепер система сервісних центрів МВС, хоча і була "проривом" в порівнянні із системою підрозділів МРЕВ, проте не передбачала можливості делегування повноважень сервісних центрів МВС будь-яким іншим органам.

Тобто сервісні центри МВС були монополістами у цій сфері, а як нам всім відомо, монополія на відміну від конкуренції у більшості випадків не призводить до покращення рівня послуг, що надаються.

Гарним прикладом такої різниці є надання послуг у сфері видачі закордонних паспортів: 2017 рік для України відзначився не тільки введенням "безвізу", але і величезним ажіотажем стосовно отримання біометричних паспортів.

Подати заяву на отримання закордонного паспорту та отримати його можна було як безпосередньо у територіальних підрозділах Державної міграційної служби України (ДМСУ), так і у центрах обслуговування громадян ДП "Документ".

При цьому, у територіальному підрозділі ДМСУ на громадянина чекала велика черга та можливі сварки. 

В центрі обслуговування громадян ДП "Документ" – електронна черга, привітне обслуговування з боку співробітників центру та можливість випити чаю чи кави із десертом (за окрему плату). Проте за цей комфорт необхідно переплачувати 400,00 грн.

Ймовірно, зрозумівши необхідність наявності у громадян можливості обирати фактичного суб’єкта надання послуг з реєстрації/перереєстрації автомобілів, у грудні 2017 року Кабінетом міністрів України були внесені відповідні зміни до Порядку № 1388.

Відповідні зміни передбачають можливість державної реєстрації/перереєстрації, зняття з обліку транспортних засобів сервісними центрами МВС через центри надання адміністративних послуг.

Центри надання адміністративних послуг підключатимуться до електронних баз даних, необхідних для проведення державної реєстрації/перереєстрації та зняття з обліку транспортних засобів, з метою прийняття, перевірки та передачі документів, видачі оформлених результатів.

Таким чином, згідно зазначених вище змін планується запровадити систему центрів надання адміністративних послуг, які будуть виконувати роль посередника між сервісним центром МВС та громадянином.

Установа буде приймати, перевіряти документи від продавця та покупця автомобіля, перевіряти інформацію про автомобіль у відповідних реєстрах і базах даних, після чого передавати скани документів до сервісного центру МВС.

Саме він і прийматиме відповідне рішення про проведення державної реєстрації/перереєстрації, зняття з обліку (взяття на облік) транспортного засобу.

Після прийняття сервісним центром МВС відповідного рішення центр надання адміністративних послуг буде видавати оформлений результат (новий техпаспорт, номерні знаки).

Проте виникає питання, чи призведе така реформа до покращення якості послуг з реєстрації транспортних засобів?

На мою думку – ні, оскільки система сервісних центрів МВС і так надає достатньо високоякісні адміністративні послуги, а отримання цих послуг займає відносно нетривалий час.

За відсутності ж кардинального реформування системи реєстрації транспортних засобів, перевагою центрів надання адміністративних послуг перед сервісними центрами МВС можуть бути наступні фактори:

Таким чином, наразі важко сказати, чи приведе делегування функцій сервісних центрів МВС центрам надання адміністративних послуг до покращення. Точну відповідь на це питання може надати тільки час.

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику