БизнесЦензор

26.12.17 08:20

Чи можна вплинути на АЗС, які піднімають ціни

Що це значить з точку зору тендерного ринку і чи можливо вплинути на цю ситуацію.

Чисельні ринкові експерти та політики вбачають у підвищенні цін монопольну змову. Це питання знаходиться в компетенції Антимонопольного комітету, який восени минулого року вже оштрафував 7 нафтотрейдерів на загальну суму 204,325 млн грн.

Причина штрафу - узгоджені дії при встановленні цін на паливо. За порушення законодавства про захист конкуренції передбачений штраф у розмірі до 10% річного доходу.

Тоді найбільша сума штрафу була у мереж “ОККО” (штраф - 77 млн грн) та "WOG" (54 млн штрафу). При аргументації проти мереж АЗС АМКУ вказував на синхронність підняття цін та факти “мовчазної згоди”.

Однак, з точки зору закупівель у такого явища можуть бути і природні причини, ключовi з яких - рівень цін на світовому ринку та валютна нестабільність.

По світовим цінам зберігається тенденція до зростання, що частково пояснюється зниженням видобутку в США. А щодо валюти, тут навіть більш очевидно - Кабмін прогнозує середню вартість долара на рівні 29,3 грн у 2018 роцi.

Відповідно, АЗС, як будь-який середній чи великий бізнес, не можуть оминати валютний фактор, плануючи свої витрати наперед та формуючи закупівельний календар.

А враховуючи те, що паливо - імпортний товар, зрозуміло, що він пов’язаний із ціною на нафтопродукти, вартістю логістики та інших речей закордону. Відповідно, АЗС можуть “завчасно” прив’язувати вартість палива до курсу долара.

Чи можна вплинути на рішення АЗС іншим чином окрім жорстких санкцій? Відповідь - “так”, якщо у нас створені умови для відкритого ринку та чесної конкуренції.

Зокрема, на тендерних онлайн-майданчиках створені умови для закупівель та продажі палива та супутніх товарів. На таких платформах можуть торгуватися і великі, і малі гравці ринку, отримуючи максимально низьку ціну.

А ті майданчики, які мають вихід на міжнародний ринок та працюють із іноземними постачальниками роблять цей процес ще більш прозорим. Більше того, маючи розуміння ціни закупівель можна розрахувати реальну вартість продукції.

Наприклад, в Системі державних закупівель ProZorro ми бачимо близько 1000 активних тендерів із закупівель дизельного пального, бензину, нафти та дистилятів.

Ціна тут, звісно, далека від 30 грн за літр, зокрема А-95 тут пропонують по ціні 26 грн, але це - оптові, масові закупівлі для виробництв, державних підприємств та установ.

В цьому випадку передчасне планування значить не раптове підвищення ціни для споживача, але продуманий бюджет для стабільної роботи підприємства та економію.

За даними консалтинговій компанії UPECO на станціях операторів всеукраїнського покриття OKKO і WOG весь бензин і ДП подорожчали на 50 коп/л. При цьому, вартість преміального ДП зросла на 1,50 грн/л - до 29,99 грн/л.

У свою чергу, в мережі SOCAR ціни підвищилися тільки на ДП - до аналогічного рівня. Крім того, подорожчання всіх видів палива на 10 коп/л відбулося в регіональних мережах ZOG (ЗапорожОілГрупп) і Катрал-Південь. 

У результаті чергового подорожчання середні ціни на заправках в Україні зросли до: А-92 - 27,21 грн/л, А-95 - 27,98 грн/л, А-95 Преміум - 29,12 грн/л, ДП - 25, 73 грн/л, і ДП Преміум - 27,92 грн/л.

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику