БизнесЦензор

20.10.17 11:06

Відмова від "ручних" аукціонів і впровадження електронних: пошук українського шляху

Одна з найбільших причин корупції у сфері державних "операцій" – непрозорі процедури. Непрозорість у поєднанні з людським фактором посунули Україну на топові місця у рейтингу найкорумпованих країн світу. І для того, щоб "зламати" цю систему, необхідно впровадити електронні торги з продажу спецдозволів на користування надрами.

Фото: Facebook ПАТ "Укргазвидобування"

"Закупівлі онлайн". Цей принцип повністю усуває людський фактор, який найчастіше стає причиною високого рівня корупції в Україні. Онлайн-закупівлі – це закупівлі без впливу відомих прізвищ, без особистого контакту "покупця" та "продавця", без жодних симпатій чи антипатій.

Як працюють такі аукціони, розглянемо на прикладі одного з популярних в Україні – аукціону з продажу ділянок надр, які проводить Державна служба геології та надр.

Як зараз відбувається продаж спецдозволів на користування надрами?

Надрокористувач подає паперову заявку в Держгеонадра з програмою робіт, інформацією про ділянку, її географічні дані тощо.

Спеціалісти відомства розглядають цей документ і вирішують, чи коректно він складений. Якщо документи проходять "випробовування" фахівцями Служби, заявка рухається далі.

Тобто Мінприроди й обласна рада повинні надати погодження або відмову в чітко встановлений законом термін. І якщо результативність профільного міністерства щодо погоджень більш-менш влаштовує надрокористувачів, то діалог з обласними радами – майже відсутній.

Як свідчить практика, місцева влада або з дилетантства, або свідомо всіляко затягує процес погоджень. Згідно з урядовою постановою №594, роздумувати місцеві депутати можуть не більше 90 днів, і в разі їхньої відмови – надрокористувачу потрібно всю процедуру проходити спочатку.

Розглянемо інший варіант. Потенційний надрокористувач влаштовує облраду і процес триває – після того, як надрокористувача перевірять силові структури, розпочинається підготовка до торгів з боку Держгеонадр.

Далі настає "день Х" – аукціон з продажу спецдозволів на користування надрами. За світовими нормами проведення аукціонів, переможцем обирають того, хто платить найбільшу вартість за тимчасове користуванням надрами. Після чого – процедура внесення грошей і підписання договору про співпрацю держави й інвестора.

За такої процедури надрокористувач витрачає на все це 1,5-2 роки, бо кожен етап на шляху отримання ліцензії курує людина. І нескладно уявити долю документів, якщо хтось із представників "державної машини" позбавлений об’єктивно критичного підходу до опрацювання заявок, або просто комусь не вистачає професійності.

Також неважко уявити долю ініціативи потенційного надрокористувача у разі небажання тих чи інших впливових осіб допустити його до процесу отримання спецдозволу на користування надрами. Бо це знову непередбачуваний людський фактор, або навпаки – передбачуваний.

Який вихід?

Все очевидно – електронні аукціони. Успішне впровадження інноваційної системи електронних закупівель ProZorro доводить перспективність цього підходу. Як свідчить досвід інших країн, введення електронної системи державних закупівель першого року дає 10-20% економії бюджетних ресурсів за рахунок поліпшення процедур. У випадку України цей показник може значно зрости завдяки викоріненню системної корупції. Якщо взяти до уваги потенціал геологічної галузі та її стратегічне значення, то і дивіденди держави очевидні.

Хоча тут варто дещо змінити кут погляду. Виграти має не тільки держава. Повинен спрацювати принцип трикутника: держава-бізнес-громада. Тобто інтереси кожного мають бути враховані.

Як це працює?

Електронні закупівлі – це проходження всіх етапів закупівельного циклу та управління ними в електронному середовищі. Тобто з моменту подачі заявки, її опрацювання та відстеження, на якій стадії перебуває пакет документів потенційного надрокористувача, – все це можна контролювати онлайн.

Отримання рішення облрад – онлайн. Безпосереднє проведення аукціону – онлайн. Внесення коштів за спецдозвіл і підписання угоди – теж онлайн. Представникам обласних рад достатньо мати електронний ключ доступу до спеціальної програми, яка дозволить оприлюднювати рішення місцевої громади відразу після його прийняття. І це, фактично, вирішить проблему "слабкого діалогу" надрокористувача з облрадами.

Безумовно, проведення торгів онлайн максимально знизить застосування корупційних схем, адже приймати рішення щодо відповідності документів буде програма, а її – не підкупиш.

Окрім оперативності й прозорості, онлайн-аукціони розширять географію учасників і залучать іноземного інвестора з новими технологіями. А на сьогодні українська геологія гостро цього потребує.

Потенційні іноземні інвестори з будь-якої точки світу – США, Канади, Африки тощо зможуть брати участь як у підготовці до аукціону, так і в самих торгах. Доступність і прозорість електронних аукціонів відкриє унікальну геологічну Україну всьому світу.

І держава, і бізнес тільки виграють від цього. Адже чим більше претендентів на участь в аукціоні, тим більша конкурентність. Чим більша конкурентність, тим вища ціна за надра, а значить – і залучення коштів до державного бюджету. Звідси соціально-економічний ланцюжок: робочі місця, податки, ріст ВВП, розвиток мінерально-сировинної бази тощо.

Бізнес отримає зрозумілі й прозорі "правила гри" та додаткову можливість розвитку.

Що ж отримає громада, окрім економічної вигоди?

Новітні технології та світовий підхід до користування надрами неможливо уявити без культури надрокористування.

Щоб не доводити надважливість цього питання, достатньо згадати бурштинові "місячні" пейзажі, "вбивство" сільськогосподарської діяльності, заповідних зон і винищення тварин у лісах Житомирщини. Із залученням потужних гравців ринку проблемне питання культури надрокористування зникне.

Тому потреба у відмові від "ручних" аукціонів і переваги впровадження електронних –  абсолютно зрозумілі.

Важливо зауважити, що зміна підходу до продажу спецдозволів на користування надрами на державному рівні не може бути частковою. Безперспективно переводити, наприклад, торги в електронну площину, а етап подання та розгляду документів залишати на попередніх позиціях. Задля досягнення результату аукціон має бути електронним з першого до останнього кроку.

Прозорий принцип електронних аукціонів, який забезпечить розвиток геологічної галузі, подолає корупцію і сприятиме росту ВВП України, – це вчорашнє досягнення, яке треба впроваджувати вже сьогодні.

Топ-менеджерам країни залишилося тільки визначитися з позиціонуванням стратегічного розвитку України. Бо, крім чіткого бачення енергонезалежності, інші плани на сьогодні дуже розмиті.

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику